Video uit mijn Masterproject / ə ʊ m / [Een verhaal over licht en geluid]
Immersieve ervaring gemaakt in Unreal Engine 4
Wat als het licht de weg kwijt zou zijn en in de duisternis zou belanden? Deze immersieve ervaring speelt met onze verwachting van licht als middel om dingen zichtbaar te maken. Hier gebeurt het tegenovergestelde: jij bent het licht en de voortdurende verkenning leidt je naar ongeziene omgevingen, nieuwe bezienswaardigheden, geluiden, dingen, gedachten... Dit project schetst een onderzoek dat tot doel had een ontwerptaxonomie te ontwikkelen voor de creatie van een immersieve ervaring. Immersie is een gemoedstoestand waarover vaak gesproken en ervaren wordt, maar die zeer ongrijpbaar is om te ontwerpen en te implementeren. Welke aspecten maken een ervaring immersief? Hoe kan inzicht in deze factoren ontwerpers helpen in hun proces?
Een van de belangrijkste bijdragende theorieën is het concept van immersie als flow. Flow belichaamt cognitieve elementen van betrokkenheid zoals concentratie op een taak, het voltooien van een uitdaging, controle hebben over de omgeving enzovoort. Deze cognitieve flow is ook geïntegreerd met affectieve componenten zoals het verlies van zelfbewustzijn en het gevoel van 'eenheid' met de omgeving. Om werkelijk flow te bereiken, moet men zich op de taak concentreren tot het punt dat men erin opgaat, zodat geen stimulans van buitenaf het plezier of genot ervan kan verstoren.